PENGERTIAN TAMADUN MENGIKUT SARJANA ISLAM
Seorang sarjana Mesir iaitu Saiyid Qutb
telah merumuskan bahawa “Tamadun Islam ialah segala bentuk kemajuan yang
dihasilkan oleh sekumpulan masyarakat seperti sistem sosial, pemerintahan,
politik, ekonomi dan kebudayaan yang berteraskan syariat Allah serta bercirikan nilai-nilai
moral Islam.”
Sarjana Islam dari Syria iaitu Said
Hawa mengatakan “Tamadun Islam ialah segala aspek kemajuan yang
berlandaskan kebudayaan Islam serta hasilnya juga relevan dengan kebudayaan
tersebut manakala Tamadun Jahiliah ialah segala bentuk kemajuan yang dijelmakan
dalam bentuk kebendaaan dengan tidak mengambil kira aspek rohani dan moral.”
Menurut S.M Naquib Al-Attas “Tamadun
Islam ialah keadaan kehidupan bermasyarakat yang telah mencapai taraf kehalusan
tatasusila dan kebudayaan yang luhur bagi seluruh masyarakatnya.”
PENGERTIAN TAMADUN MENURUT SARJANA BARAT
Arnold Toynbee berpendapat “Tamadun ialah sistem masyarakat
yang dapat membantu manusia menambah hasil pengeluaran atau produktiviti dan ia mempunyai 4 elemen iaitu bahan-bahan
ekonomi, sistem politik, pengetahuan dan seni“
Darey Ribeiro menggariskan bahawa masyarakat bertamadun
ialah masyarakat yang memiliki ciri-ciri berikut :
·
Berakhir cara nomad dan mencipta alat teknologi
dalam pertanian
·
Bermula pembahagian tugas berasaskan kumpulan
·
Pertumbuhan kota dan negara, wujud status sosial,
sistem pengairan, pertanian peralatan logam, tembaga serta wujud tulisan angka
dan kalendar
·
Wujudnya penggunaan wang syiling bagi memudahkan
urusan perdagangan
·
Revolusi perdagangan
·
Revolusi penternakan
·
Revolusi teknologi
·
Revolusi industri
Tiada ulasan:
Catat Ulasan