Selasa, 15 September 2020

Perpaduan vs perbezaan dalam masyarakat majmuk






1.Bagaimanakah detik  perbezaan menjadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek aktiviti Kesukanan?




31 ulasan:

  1. Detik perbezaan menjadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek aktiviti kesukanan ialah apabila adanya perlawanan bola sepak rakyat Malaysia akan berpusu-pusu akan pergi ke stadium bola sepak tidak kira agama, bangsa dan keturunan untuk menyokong perlawanan tersebut tanpa kira bangsa dan agama. Hal ini, rakyat Malaysia akan bersatu padu dan terus berdisiplin untuk mengekalkan perpaduan dengan lebih erat lagi. Contoh seterusnya, apabila adanya hari sukan negara, rakyat Malaysia akan datang bersama untuk memeriahkan suasana dan bersapa antara kaum lain. Hal ini dilihat, rakyat Malaysia dapat hidup bersatu padu dalam negara walaupun berbeza agama dan bangsa.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. pada pandangan saya , detik perbezaan menjadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek aktiviti kesukanan ialah perlawanan bola sepak di stadium.Masyarakat mula hadir beramai- ramai untuk menyaksikan perlawanan bola sepak.Mereka tidak kira kaum berlain sekali pun , mereka boleh duduk bersama . Ini menunjukkan bahawa dalam bidang sukan ini masyarakat Malaysian boleh bersatu padu juga .

    BalasPadam
  4. NAMA : NUR HAZIQAH BINTI ZULJAINI
    KELAS : DAT1B (K1)
    NO. MATRIKS : 14DAT20F1010

    Detik perpaduan dan detik perbezaan adalah salah satu perkara yang tidak asing lagi dalam kehidupan seharian kita. Pada pandangan saya, detik perpaduan dan detik perbezaan ini dapat diambil contoh daripada amalan bersukan. Hal ini demikian kerana terdapatnya pergaulan antara pelbagai kaum dan bangsa ketika bersukan. Sebagai contoh, pemain badminton negara iaitu Dato' Lee Chong Wei yang berbangsa Cina itu mampu berkerjasama dan mendengar nasihat dengan baik ketika berlatih bersama jurulatihnya iaitu Datuk Misbun Sidek. Di sini jelaslah bahawa walaupun di dalam sukan, detik perbezaan dan detik perpaduan antara kaum itu wujud.Selain itu, seperti yang kita boleh lihat ialah kumpulan pemain bola JDT terdiri daripada pelbagai kaum dan bangsa. Walaupun mereka berlainan negara dengan kita, mereka masih dapat mewujudkan perpaduan tanpa mewujudkan sebarang perbezaan kaum dan negara.Dan lebih ironiknya, apabila terdapatnya perlawanan bola, semua kaum dan bangsa akan bersatu hati dalam memberikan sokongan padu kepada pasukan bola kegemaran mereka. Oleh itu, dapat kita lihat bahawa perpaduan ini ialah tunjang kepada keharmonian negara. Suasana dan detik-detik sebegini dapat mewujudkan perpaduan tanpa kita sedari. Detik perpaduan dan detik perbezaan inilah yang perlu kita amalkan sehingga ke generasi seterusnya agar tidak ditelan zaman.

    BalasPadam
  5. Nama: Nur Fatihah Binti Wahid
    Kelas: DAT1B K2
    No matriks: 14DAT20F1057

    Detik perbezaan ialah faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia.
    Dalam aspek kesukanan, apa yang saya faham ialah, aktiviti sukan layak di lakukan oleh semua orang, tiada syarat khusus untuk menyertai sesuatu aktiviti sukan. Pernahkah anda mendengar, syarat untuk menjadi ahli sukan wakil negara terbuka kepada rakyat Melayu yang sihat fizikal dan mental sahaja? Tidak pernah bukan? Sebagai contoh, rakyat Malaysia berbangsa Cina, iaitu Lee Chong Wei melibatkan diri dalam bidang sukan badminton dan rakyat Malaysia berbangsa Melayu, iaitu Mokhtar Dahari, melibatkan diri dalam bidang sukan bola sepak.Perbezaan warna kulit dan agama sedikit pun tidak menggugat atlet untuk memperoleh kemenangan dan pengalaman. Jadi, tiada masalah jika atlet berbangsa Cina dilatih oleh bangsa selain daripada bangsa Cina dan sebaliknya. Oleh itu, tanpa mengira kaum dan bangsa, rakyat Malaysia bukan sahaja dapat mengukuhkan perpaduan, malah juga mampu memiliki Gaya hidup yang sihat kerana terlibat dalam aktiviti kesukanan.

    BalasPadam
  6. Nama:NURAFIQAH BINTI JOHARI
    Kelas: DAT1B (K1)
    No Matriks:14DAT20F1005

    Detik perpaduan dan detik perbezaan adalah saat yang boleh dilihat dalam kehidupan seharian.Contohnya suasana yang sering dilihat menunujukkan muncul perpaduan adalah detik-detik pergaulan di pasar, mengadakan majlis perkahwinan dan sokongan dalam sukan.Dengan itu, cara detik perbezaan yang mejadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek aktiviti kesukanan ialah tidak membezakan warna kulit, ia dimana Malaysia telah membentuk kumpulan pemain bola sepak dengan pelbagai kaum. Justeru , cara ini juga dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama kaum dalam memartabatkan lagi generasi yang baru dan berbilang kaum.Selain itu, mempunyai sifat saling bekerjasama dalam diri amsing-masing hingga menyebabkan dapat membangunkan nama negara di serata dunia.Sebagai contoh,atlet-atlet Malaysia yang dihantar ke luar negara untuk bertanding mempunyai rakyat yang berbilang kaum seperti melayu, india, cina, iban, kadazan dusun dan lain-lain. Oleh itu, walaupun kita mempunyai detik perbezaan yang berbilang kaum,perselisihan faham dan pergaduhan , tidak mengalang kita untuk barsatu padu dan mewujudkan perpaduan sesama kita dalam membangunkan nama negara , lebih-lebih lagi dalam aktiviti sukan yang kini ramai rakyat menyertainya seperti bola sepak, sepak takraw, bola jaring dan bola tampar.

    BalasPadam
  7. NAMA: MUHAMMAD ANIFF ALIM BIN HARIS FAZILAL
    KELAS: DAT1B (K1)
    NO MATRIKS:14DAT20F1028

    Detik Perpaduan ialah perkara yang boleh dilihat berlaku dalam kehidupan seharian masyarakat di Malaysia . Antara suasana yang sering dilihat menunjukkan muncul perpaduan adalah detik - detik ketika pergaulan di pasar , mengadakan majlis perkhawinan , tempat makan , sokongan dalam sukan , memberi bantuan ketika bencana , mengunjungi tempat percutian , menikmati cuti umum pelbagai perayaan , hadir menonton filem di pawagam dan sebagainya . Perlawanan bola sepak adalah antara satu daripada saat dan detik perpaduan yang jelas dapat dilihat dikalangan rakyat Malaysia apabila semua bangsa tanpa mengira kaum dan keturunan sama - sama memenuhi stadium bagi menyokong pasukan masing - masing . Mereka menyokong pasukan masing - masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak . Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya tetap " mengaum " di Stadium Nasional

    BalasPadam
  8. Nama : Alia Syahirah Zulkefli
    Kelas: DAT1B(K1)
    No matriks : 14DAT20F1032

    Detik Perpaduan adalah saat yang boleh dilihat berlaku dalam kehidupan seharian masyarakat . Antara suasana yang sering dilihat menunjukkan muncul perpaduan adalah detik - detik ketika pergaulan di pasar , mengadakan majlis perkhawinan , tempat makan , sokongan dalam sukan , memberi bantuan ketika bencana , mengunjungi tempat percutian , menikmati cuti umum pelbagai perayaan , hadir menonton filem di pawagam dan sebagainya . Perlawanan bola sepak adalah antara satu daripada saat dan detik perpaduan yang jelas dapat dilihat dikalangan rakyat Malaysia apabila semua bangsa tanpa mengira kaum dan keturunan sama - sama memenuhi stadium bagi menyokong pasukan masing - masing . Mereka menyokong pasukan masing - masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak . Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya tetap " mengaum " di Stadium Nasional . Oleh itu perpaduan merupakan tunjang kepada kemakmuran negara .

    BalasPadam
  9. Nama: Intan Maszlin Binti Salehan
    Kelas: DAT1B
    No.Matrik: 14DAT40F1045


    Aktiviti sukan berupaya mengukuhkan perpaduan antara kaum dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia, disamping membantu meningkatkan tahap kesihatan diri. Melalui sukan, pelajar juga akan menyelami erti perpaduan, menghormati antara kaum, menanam rasa cinta kepada negara dan sanggup membantu dalam mempertahankan kedaulatan negara. Ini merupakan salah satu pengisian ke arah pencapaian matlamat konsep 1Malaysia berdasarkan penglibatan semua pelajar pelbagai bangsa, budaya dan agama. Penyertaan setiap pelajar dalam aktiviti kokurikulum adalah amat penting sebagai satu landasan untuk melahirkan pelajar yang cergas, dinamik serta bersatu padu. Contohnya, perlawanan bola speak, rakyat Malaysia akan berpusu-pusu pergi ke stadium untuk memberi sokongan terhadap perlawanan tersebut tanpa kira bangsa, agama dan tidak membezakan warna kulit, ia dimana Malaysia telah membentuk kumpulan pemain bola sepak dengan pelbagai kaum. Justeru , cara ini juga dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama kaum dalam memartabatkan lagi generasi yang baru dan berbilang kaum.Selain itu, mempunyai sifat saling bekerjasama dalam diri amsing-masing hingga menyebabkan dapat membangunkan nama negara di serata dunia. Akhir sekali, setiap tahun akan diadakan hari sukan negara, rakyat Malaysia akan bersama- sama menyertai aktiviti dan beramah mesra antara satu sama lain walaupun berbeza agama dan bangsa. Hal ini dilihat, rakyat Malaysia dapat hidup bersatu padu dalam negara walaupun berbeza agama dan bangsa

    BalasPadam
  10. Nama: FARID HILMI BIN TAJUDIN
    Kelas: DAT1B
    No Matriks:14DAT20F1034
    Detik Perpaduan adalah saat yang boleh dilihat berlaku dalam kehidupan seharian masyarakat . Antara suasana yang sering dilihat menunjukkan muncul perpaduan adalah detik - detik ketika pergaulan di pasar , mengadakan majlis perkhawinan , tempat makan , sokongan dalam sukan , memberi bantuan ketika bencana , mengunjungi tempat percutian , menikmati cuti umum pelbagai perayaan , hadir menonton filem di pawagam dan sebagainya . Perlawanan bola sepak adalah antara satu daripada saat dan detik perpaduan yang jelas dapat dilihat dikalangan rakyat Malaysia apabila semua bangsa tanpa mengira kaum dan keturunan sama - sama memenuhi stadium bagi menyokong pasukan masing - masing . Mereka menyokong pasukan masing - masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak . Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya tetap " mengaum " di Stadium Nasional . Kesimpulannya perpaduan merupakan tulang belakang kemakmuran negara

    BalasPadam
  11. Nama:Nasriah Hannani Binti Mohd Amin
    Kelas:DAT1B K1
    No Matriks:14DAT20F1024

    Detik perpaduan adalah saat yang boleh dilihat berlaku dalam kehidupan seharian masyarakat.Antara suasana yang sering dilihat menunjukkan muncul perpaduan ialah aktiviti kesukanan.Di negara kita,terdapat ramai atlet dari berbilang kaum.Sebagai contoh,Dato Lee Chong Wei,Dato Nicol Ann David dan Azizulhasni Awang.Selain daripada itu sukan bola sepak juga merupakan antara salah satu sukan yang mendorong kepada detik perpaduan yang jelas dapat dilihat antara rakyat Malaysia.Hal ini kerana semua bangsa tanpa mengira kaum dan keturunan sama-sama memenuhi stadium bagi menyokong pasukan masing masing.Mereka menyokong pasukan masing-masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak.Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya tetap 'mengaum' di Stadium Nasional.Akhir sekali,rakyat Malaysia mestilah mengekalkan perpaduan agar tiada perpecahan yang berlaku.

    BalasPadam
  12. Nama:Siti Nur Fairoz Liyana bt Mohd Nor
    Kelas:DAT1B (K1)
    No Matriks:14DAT20F1020

    Detik perpaduan adalah saat yang boleh dilihat berlaku dalam kehidupan seharian masyarakat.Antara suasana yang sering dilihat menunjukkan muncul perpaduan ialah aktiviti kesukanan.Di negara kita,terdapat ramai atlet dari berbilang kaum.Sebagai contoh,Julian Yee ,Pandalela Rinong dan Faiz Subri.Selain daripada itu sukan bola sepak juga merupakan antara salah satu sukan yang mendorong kepada detik perpaduan yang jelas dapat dilihat antara rakyat Malaysia.Hal ini kerana semua bangsa tanpa mengira kaum dan keturunan sama-sama memenuhi stadium bagi menyokong pasukan masing masing.Mereka menyokong pasukan masing-masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak.Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya tetap 'mengaum' di Stadium Nasional.Kesimpulannya,rakyat Malaysia mestilah mengekalkan perpaduan agar tiada perpecahan yang berlaku antara kaum di negara Malaysia dan semoga negara Malaysia akan terus maju dengan keharmonian antara kaum.

    BalasPadam
  13. Nama: AINA KHALISAH BINTI MOHD 'ADLI
    Kelas: DAT1B K1
    No Matriks:14DAT20F1018

    Detik perpaduan adalah saat yang boleh dilihat berlaku dalam kehidupan seharian masyarakat. Antara suasana yang sering dilihat menunjukkan muncul perpaduan ialah aktiviti kesukanan. Seterusnya, di negara kita,terdapat ramai atlet dari berbilang kaum. Contohnya, Dato Lee Chong Wei, Dato Nicol Ann David dan Ridzuan Puzi. Selain itu, sukan bola sepak juga merupakan antara salah satu sukan yang mendorong kepada detik perpaduan yang jelas dapat dilihat antara rakyat Malaysia. Hal ini kerana, semua bangsa tanpa mengira kaum dan keturunan sama-sama memenuhi stadium bagi menyokong pasukan masing-masing. Mereka menyokong pasukan masing-masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak. Mereka sama-sama berkerjasama antara satu sama lain dengan memenuhi kelebihan dan kekurangan masing-masing. Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya tetap 'mengaum' di Stadium Nasional. Kesimpulannya, rakyat Malaysia perlulah mengekalkan perpaduan antara satu sama lain supaya tiada berlaku perpecahan dan pergaduhan.

    BalasPadam
  14. NAMA: SARMILA A/P THIRUMANY
    KELAS: DAT1B (K1)
    NO.MATRIK: 14DAT20F1012

    Detik perbezaan sememangnya menjadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek Kesukanan. Terdapat pelbagai jenis sukan di negara kita iaitu permainan badminton, bola sepak, squash dan sebagainya. Terlebih dahulu saya ingin mengulaskan definisi perpaduan. Perpaduan ialah penyatuan yang dipamerkan dalam sesebuah masyarakat ataupun kumpulan dan jiran. Perpaduan juga merujuk kepada semua perhubungan sosial yang mengaitkan manusia. Perpaduan juga ditakrifkan sebagai hubungan erat atau bersifat toleransi yang diwujudkan dalam kalangan kaum dan etnik yang berbeza.

    Tambahan pula, bidang kesukanan dilihat mampu menjadi tandakan untuk memupuk perpaduan antara kaum dan juga mampu mengeratkan hubungan silaturahim. Walaupun berlainan fahamam politik, berbeza agama dan bangsa penyokong penyokong kita tetap akan bersatu semasa perlawanan dimulakan.

    Contoh yang dapat kita kaitkan dalam kesukanan ialah permainan badminton.
    Seperti yang kite dapat tahu Datuk Lee Chong Wei merupakan pemain badminton yang mewakili Malaysia. Beliau mempunyai penyokong yang berbilang kaum. Jurulatih Datuk Lee Chong Wei merupakan seorang yang berbangsa melayu iaitu Datuk Misbun Sidek. Datuk Lee Chong Wei memperoleh kejayaan kerana jurulatihnya. Beliau memberikan kerjasama yang baik dengan jurulatihnya walaupun mereka berlainan bangsa. Di sini lebih jelas bahawa di dalam sukan, detik perbezaan dan detik perpaduan wujud antara jurulatih dan pemain.

    Di samping itu, seperti yang kita tahu bahawa pasukan bola sepak JDT mempunyai pemain yang berbilang bangsa dan kaum. Malah ada juga yang diimport dari negara yang lain untuk berman dalam pasukan JDT. Walaupun mereka berlainan bangsa namun mereka dapat mewujudkan suasana yang harmoni dan kerjasama semasa perlawanan tanpa adanya kontroversi. Lebih uniknya penyokong penyokong juga memberikan sokongan yang gemuruh tidak kira kaum dan bangsa.

    Kesimpulannya, perpaduan merupakan tunjang bagi keharmonian negara dari segi semua aspek. Terutamanya dalam aspek kesukanan.

    BalasPadam
  15. Nama : Dinesh A/L Viramai
    Kelas :DAT 1B (K1)
    Kad Matrik :14DAT20F1001
    Perpaduan is proses yang menyatupadukan seluruh masyarakat dan negara supaya setiap anggota masyarakat dapat membentuk identiti dan nilai yang bersama serta memiliki perasaan cinta dan bangga kepada tanah air. Detik perbezaan memainkan peranan penting dalam menjamin perpaduan ini. Hal ini demikian, dalam bidang sukan dapat memupuk perpaduan dalam pelbagai kaum dan bangsa. Sebagai contoh, pemain badminton negara Malaysia iaitu Dato Lee Chong Wei yang mewakili negara untuk meningkat imej dan nama negara. Beliau adalah seorang bangsa cina yang mampu bekerjasama dan mendengar nasihat dan arahan yang dibahagi oleh jurulatih beliau iaitu Datuk Misbun Sidek.
    Dengan ini juga rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan bangsa juga menyokong kepada beliau semasa beliau bermain badminton dalam Olimpik dan lain. Dalam konteks ini, kita dapat menyaksikan dalam bidang sukan dapat wujudkan detik perpaduan and detik perbezaan. Secara langsungnya, dalam sukan penyaksi and penyokong menyokong pemain tanpa mengira kaum dan bangsa dan dapat membentukan masyarakat yang majmuk .Oleh itu ..sebagai rakyat Malaysia kita haruslah mengekalkan perpaduan dalam pelbagai kaum .

    BalasPadam
  16. Rakyat Malaysia perlu mengubah pemahaman simplistik mengenai perpaduan untuk menghayati erti sebenar kemerdekaan yang dikecapi negara sejak 63 tahun lalu.Dalam detik persamaan dan perbezaan ini kita terus berjalan kerana kita ada kesepaduan ke arah proses perpaduan.Biarpun berlainan fahaman politik bezaan agama dan bangsa namun ketika menyokong pasukan negara yang bertanding , tembok yang tebal itu boleh dihapuskan.Contohnya apabila Dato Lee Chong Wei bertanding semua sempadan terhapus dengan sendirinya kerana kita memberi fokus agar kemenangan dicapai.Semuanya bersatu. Sama-sama bersorak, sama-sama menjerit dengan satu citra - Dato Lee Chong Wei perlu menang. Bila kalah, sama-sama kecewa. Tapi menang sama-sama, kalah pun sama-sama.Beliau adalah seorang bangsa cina yang mampu bekerjasama dan mendengar nasihat dan arahan yang diberi oleh jurulatih beliau iaitu Datuk Misbun Sidek.Dalam konteks ini , kita dapat menyaksikan beliau menghormati jurulatih. Dengan ini mewujudnya detik perpaduan dan detik perbezaan.Kesimpulannya, sebagai rakyat Malaysia kita haruslah mengekalkan perpaduan dalam pelbagai kaum dan bangsa.Bukan itu sahaja sukan juga dapat menyatupadukan serta membentukkan masyarakat majmuk.

    BalasPadam
  17. Nama:Kirthika a/p arivendran
    Kelas: DAT1B(K2)
    No Matrik:14DAT20F1055

    Sukan bukan hanya untuk tontonan dan hiburan tetapi ia juga adalah ejen perpaduan dalam menyatukan masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama.Sukan berupaya mengukuhkan perpaduan antara kaum dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia, disamping membantu meningkatkan tahap kesihatan. Ini merupakan salah satu pengisian ke arah pencapaian matlamat konsep 1Malaysia berdasarkan penglibatan masyarakat pelbagai bangsa, budaya dan agama.Sukan juga dapat membentuk masyarakat yang berhemah tinggi, bertanggungjawab, berdisiplin dan mempunyai jati diri yang kental serta mempunyai daya kepimpinan dan integriti yang tinggi.Sukan sebagai alat perpaduan dan perpaduan antarabangsa. Malaysia terdiri daripada berbagai kaum dan kumpulan etnik. Aktiviti sukan melibatkan pelbagai etnik menyediakan peluang untuk bekerjasama dan saling memahami di samping mengeratkan hubungan antara satu sama lain. Selain itu, kegiatan sukan juga beleh menyumbang kearah perpaduan serta dapat mengikis segala gejala sosial yang kurang diingini dalam pembangunan Negara seperti diskriminasi, pengasingan dan sebagainya. Pada peringkat antarabangsa pula pelancaran aktiviti sukan secara global juga dapat mewujudkan hubungan diplomatik antara sebuah Negara dengan Negara yang lain. Keamanan Negara dapat dicapai jika setiap Negara menitikberatkan fungsi sukan dalam membentuk perhubungan global yang baik.

    BalasPadam
  18. NAME: MUHAMMAD AIMAN DANIEL BIN ZAIDI
    CLASS:DAT1B(K2)
    NO MATRIK:14DAT20F1049

    Perpaduan is proses yang menyatupadukan seluruh masyarakat dan negara supaya setiap anggota masyarakat dapat membentuk identiti dan nilai yang bersama serta memiliki perasaan cinta dan bangga kepada tanah air.Detik perbezaan sememangnya menjadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek Kesukanan. Terdapat pelbagai jenis sukan di negara kita iaitu permainan badminton, bola sepak, squash dan sebagainya. Seterusnya, di negara kita,terdapat ramai atlet dari berbilang kaum. Contohnya, Dato Lee Chong Wei, Dato Nicol Ann David dan Ridzuan Puzi. Selain itu, sukan bola sepak juga merupakan antara salah satu sukan yang mendorong kepada detik perpaduan yang jelas dapat dilihat antara rakyat Malaysia.Mereka menyokong pasukan masing-masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak.Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya. . Hal ini dilihat, rakyat Malaysia dapat hidup bersatu padu dalam negara walaupun berbeza agama dan bangsa.

    BalasPadam
  19. Ayunie syazana huda binti Yazid – 14DAT20F1053
    DAT1B (K2)

    Tugas paling mendesak bagi rakyat Malaysia kini tanpa mengira perbezaan bangsa, agama dan fahaman politik adalah memastikan perpaduan kaum dan agama kekal utuh. Detik perbezaan ialah faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia. Pendapat saya tentang sukan menjadi faktor pepaduan ialah sukan merupakan bidang yang berperanan sebagai alat perpaduan tanpa mengira ideologi. Melalui sukan juga dapat menyemarakkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat . Di Malaysia ,penyertaan aktiviti sukan yang tidak terhad kepada kaum yg pelbagai dapat membuka peluang seluas-luasnya bagi mereka yang berminat di peringkat sukan dalam aktiviti kokurikulum. Seperti yang kita tahu, penubuhan Majlis sukan Sekolah- Sekolah Malaysia (MSSM), penubuhan Temasya Sukan Malaysia (SUKMA) setiap dua tahun sekali pada peringkat awal. Kemudian SUKMA mula diadakan setiap tahun untuk merapatkan hubungan antara kaum yg pelbagai di Malaysia dan antara negeri-negeri. Hal ini jelaslah bahawa melalui aktiviti kesukanan dapat mengukuhkan perpaduan dalam negara walaupun berbeza agama dan bangsa.

    BalasPadam
  20. Nama:Mas Ayunisahera binti ibrahim
    Kelas:DAT1B (K1)
    No Matriks:14DAT20F1030

    Detik perpaduan adalah saat yang boleh dilihat berlaku dalam kehidupan seharian masyarakat.Antara suasana yang sering dilihat menunjukkan muncul perpaduan ialah aktiviti kesukanan.Di negara kita,terdapat ramai atlet dari berbilang kaum.Sebagai contoh,Julian Yee ,Pandalela Rinong dan Faiz Subri.Selain daripada itu sukan bola sepak juga merupakan antara salah satu sukan yang mendorong kepada detik perpaduan yang jelas dapat dilihat antara rakyat Malaysia.Hal ini kerana semua bangsa tanpa mengira kaum dan keturunan sama-sama memenuhi stadium bagi menyokong pasukan masing masing.Mereka menyokong pasukan masing-masing tanpa melihat pasukan mereka terdiri daripada kaum atau bangsa berlainan atau tidak.Budaya ini harus diteruskan dan diterapkan dalam setiap generasi rakyat Malaysia agar ia menjadi alat perpaduan utuh ribuan penyokong Harimau Malaya tetap 'mengaum' di Stadium Nasional.Kesimpulannya,rakyat Malaysia mestilah mengekalkan perpaduan agar tiada perpecahan yang berlaku antara kaum di negara Malaysia dan semoga negara Malaysia akan terus maju dengan keharmonian antara kaum.

    BalasPadam
  21. Siti nur izzah umairah binti mohd saniza
    Dat1bk2
    14DAT20F1038
    Pada pendapat saya, detik perbezaan menjadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia khususnya dalam bidang sukan .Ini kerana, ramai penonton dari segenap negeri datang menonton perlawanan bola sepak sama ada di warung atau di stadium.Melalui pertemuan seperti ini, membolehkan semua masyarakat saling mengenali antara satu sama lain walaupun mereka datang dari kaum atau bangsa yang berbeza.Mereka juga boleh saling berkongsi pendapat dan pandangan mereka tentang sesuatu perkara terutamanya berkenaan sukan. Maka jelaslah bidang sukan dapat mengeratkan dan menguatkan hubungan perpaduan antara semua kaum.oleh sebab itu, kita sebagai masyarakat perlulah sentiasa berusaha untuk mengekalkan perpaduan dan menjaga hubungan sesama kaum.

    BalasPadam
  22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  23. NAMA: NURUL AYUNI ASHIKIN BINTI JAMIL
    KELAS:DAT1B K2
    KAD MATRIK:14DAT20F1051
    Detik perbezaan menjadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek kesukanan ialah melalui bidang sukan. Biarpun berlainan fahaman politik, berbeza agama dan bangsa namun ketika menyokong pasukan negara yang bertanding, tembok yang tebal itu boleh dihapuskan.Contohnya, apabila pasukan Harimau Malaya bertanding, semua sempadan terhapus dengan sendirinya kerana kita memberi fokus agar kemenangan dapat dicapai. Melalui pertemuan seperti ini, membolehkan semua masyarakat saling mengenali antara satu sama lain walaupun mereka datang dari kaum atau bangsa yang berbeza.Mereka juga boleh saling berkongsi pendapat dan pandangan mereka tentang perkara yang berkaitan sukan.Jelaslah bidang sukan dapat mengeratkan dan menguatkan hubungan perpaduan antara kaum.

    BalasPadam
  24. Nama : Siti Nur Sabrina binti Ismail
    Kelas : DAT1B K2
    No matrik: 14DAT20F1047
    Detik perpaduan dan detik perbezaan adalah salah satu perkara yang tidak asing lagi dalam kehidupan seharian kita. Pada pandangan saya, detik perpaduan dan detik perbezaan ini dapat diambil contoh daripada amalan bersukan. Hal ini demikian kerana terdapatnya pergaulan antara pelbagai kaum dan bangsa ketika bersukan. Sebagai contoh, pemain badminton negara iaitu Dato' Lee Chong Wei yang berbangsa Cina itu mampu berkerjasama dan mendengar nasihat dengan baik ketika berlatih bersama jurulatihnya iaitu Datuk Misbun Sidek. Di sini jelaslah bahawa walaupun di dalam sukan, detik perbezaan dan detik perpaduan antara kaum itu wujud.Selain itu, seperti yang kita boleh lihat ialah kumpulan pemain bola JDT terdiri daripada pelbagai kaum dan bangsa. Walaupun mereka berlainan negara dengan kita, mereka masih dapat mewujudkan perpaduan tanpa mewujudkan sebarang perbezaan kaum dan negara.Dan lebih ironiknya, apabila terdapatnya perlawanan bola, semua kaum dan bangsa akan bersatu hati dalam memberikan sokongan padu kepada pasukan bola kegemaran mereka. Oleh itu, dapat kita lihat bahawa perpaduan ini ialah tunjang kepada keharmonian negara. Suasana dan detik-detik sebegini dapat mewujudkan perpaduan tanpa kita sedari. Detik perpaduan dan detik perbezaan inilah yang perlu kita amalkan sehingga ke generasi seterusnya agar tidak ditelan zaman.

    BalasPadam
  25. Nur najiha solehah binti selamat
    DAT1B
    14DAT20F1059
    Detik perpaduan dan detik perbezaan adalah saat yang boleh dilihat dalam kehidupan seharian.Contohnya suasana yang sering dilihat menunujukkan muncul perpaduan adalah detik-detik pergaulan di pasar, mengadakan majlis perkahwinan dan sokongan dalam sukan.Dengan itu, cara detik perbezaan yang mejadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek aktiviti kesukanan ialah tidak membezakan warna kulit, ia dimana Malaysia telah membentuk kumpulan pemain bola sepak dengan pelbagai kaum. Justeru , cara ini juga dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama kaum dalam memartabatkan lagi generasi yang baru dan berbilang kaum.Selain itu, mempunyai sifat saling bekerjasama dalam diri amsing-masing hingga menyebabkan dapat membangunkan nama negara di serata dunia.Sebagai contoh,atlet-atlet Malaysia yang dihantar ke luar negara untuk bertanding mempunyai rakyat yang berbilang kaum seperti melayu, india, cina, iban, kadazan dusun dan lain-lain. Oleh itu, walaupun kita mempunyai detik perbezaan yang berbilang kaum,perselisihan faham dan pergaduhan , tidak mengalang kita untuk barsatu padu dan mewujudkan perpaduan sesama kita dalam membangunkan nama negara , lebih-lebih lagi dalam aktiviti sukan yang kini ramai rakyat menyertainya seperti bola sepak, sepak takraw, bola jaring dan bola tampar.

    BalasPadam
  26. Nur najiha solehah binti selamat
    DAT1B
    14DAT20F1059
    Detik perpaduan dan detik perbezaan adalah saat yang boleh dilihat dalam kehidupan seharian.Contohnya suasana yang sering dilihat menunujukkan muncul perpaduan adalah detik-detik pergaulan di pasar, mengadakan majlis perkahwinan dan sokongan dalam sukan.Dengan itu, cara detik perbezaan yang mejadi faktor perpaduan dalam masyarakat majmuk di Malaysia dalam aspek aktiviti kesukanan ialah tidak membezakan warna kulit, ia dimana Malaysia telah membentuk kumpulan pemain bola sepak dengan pelbagai kaum. Justeru , cara ini juga dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama kaum dalam memartabatkan lagi generasi yang baru dan berbilang kaum.Selain itu, mempunyai sifat saling bekerjasama dalam diri amsing-masing hingga menyebabkan dapat membangunkan nama negara di serata dunia.Sebagai contoh,atlet-atlet Malaysia yang dihantar ke luar negara untuk bertanding mempunyai rakyat yang berbilang kaum seperti melayu, india, cina, iban, kadazan dusun dan lain-lain. Oleh itu, walaupun kita mempunyai detik perbezaan yang berbilang kaum,perselisihan faham dan pergaduhan , tidak mengalang kita untuk barsatu padu dan mewujudkan perpaduan sesama kita dalam membangunkan nama negara , lebih-lebih lagi dalam aktiviti sukan yang kini ramai rakyat menyertainya seperti bola sepak, sepak takraw, bola jaring dan bola tampar.

    BalasPadam
  27. minta izin untuk jadikan sebagai rujukan pembelajaran

    BalasPadam
  28. Saya pun nak minta izin untuk rujukan pembelajaran. Terima kasih.

    BalasPadam

ustaz azhar idrus-api dunia