Khamis, 19 November 2015

Rukun Solat


Rukun solat yang pertama

Niat
Niat itu perlu ada dalam hati ketika Takbiratul Ihram.

Rukun Niat berdasarkan 3 perkara iaitu:
  1. Qasad. Niat hendak melakukan solat. Contoh: Sama ada hendak melakukan solat atau senaman?
  2. Taa‟rudh. Jenis solat. Contoh: Fardhu ataupun Sunat?
  3. Ta‟yin. Tentukan waktu solat. Contoh: Solat Zuhur ataupun Solat Asar?


Perkara-perkara yang tidak menjadi syarat untuk mengesahkan niat :
  1. Kerana Allah.
  2. Menghadap kiblat.
  3. Bilangan Rakaat.
  4. Menjadi Imam atau Makmum

Sumber:
SIFAT-SIFAT SOLAT
DISUNTING DARI KITABMUGHNI AL-MUHTAJ
KARYA SYEIKHAS-SYARBINI


bersambung...

Selasa, 17 November 2015

Dakwaan Kisah Nabi S.A.W Menyebut ‘Ummati, Ummati..” Ketika Hampir Wafat adakah benar?

PENJELASAN:

Kisah kewafatan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam adalah satu peristiwa yang sangat besar dan perincian peristiwa tersebut telah direkodkan secara bersanad oleh para ulama hadis. Justeru, sebarang perkataan atau perbuatan yang disandarkan kepada baginda termasuklah peristiwa kewafatan baginda, hendaklah dinilai kesahihan atau kedaifannya melalui kaedah ilmu hadis.
 
Berkenaan dengan perkataan “Ummati, ummati...” (Umatku, umatku...) yang dikatakan disebut oleh Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam ketika hampir wafat, kisah ini tidak didapati dalam sumber-sumber hadis yang muktabar di sisi Ahli Sunnah.
 
Namun, perkataan “Ummati, ummati..” disebut oleh baginda dalam beberapa hadis lain yang tidak ada kaitan dengan peristiwa kewafatan baginda.

Antaranya hadis tentang syafaat di akhirat yang menyebut bahawa baginda menyebut “Wahai Tuhanku, Ummati, ummati”. (Riwayat Bukhari dan Muslim).
 
Begitu juga hadis bahawa Nabi membaca beberapa potong ayat Quran lalu menyebut “Ummati, ummati..” sambil menangis. (Riwayat Muslim).
 
Kedua-dua hadis sahih tersebut tidak ada kaitan dengan peristiwa kewafatan Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam. Manakala kisah kewafatan baginda, tidak ada riwayat sahih yang merekodkan bahawa baginda menyebut, “Ummati, ummati” sebelum kewafatannya.
 
Adapun yang diriwayatkan oleh Al-Tabarani dalam Mukjam Awsat, dan juga Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Awliya (4/73) bahawa baginda berkata sebelum wafat:

من لأمتي المصطفاة من بعدي
Hadis tersebut dinilai dhaif oleh ulama hadis. Antaranya Al-Hafiz al-Iraqi di dalam kitab al-Mughni ‘An Haml al-Asfar Fi al-Asfar (m/s 1849) mengatakan, “Sanadnya dhaif”.
 
Wallahu A’lam.

Sumber:http://www.e-fatwa.gov.my

Isnin, 9 November 2015

HUKUM PENGGUNAAN ROKOK ELEKTRONIK / VAPOR

IRSYAD FATWA KE-63
Hukum Penggunaan Rokok Elektronik / Vapor
Alhamdulillah, dalam Irsyad Fatwa pada kali ini, kami seupaya mungkin cuba menekuni isu yang berkaitan dengan penggunaan rokok elektronik dan vapor atau vape yang sekarang ini begitu berleluasa digunakan termasuk kalangan remaja perempuan dengan pelbagai alasan. Antara alasan paling popular adalah sebagai pengganti kepada rokok sebenar untuk ditinggalkan dan berhenti secara perlahan-lahan atau tadarruj. Alasan seperti ini seolah-olah menghalalkan cara dan penggunaan rokok elektronik dengan berleluasa. Justeru, Irsyad Fatwa pada kali ini merasa terpanggil untuk membincangkan isu dan hukum berkaitan dengan rokok elektronik ini.
Definisi Rokok Elektrik
Rokok Elektronik (Elecronic Nicotine Delivery Systems atau e-Cigarette) adalah sebuah inovasi dari bentuk rokok konvensional menjadi rokok moden. Pada masakini, rokok elektrik juga dikenali sebagai vape atau vapor.
Pendapat Pakar
Dinyatakan di sini beberapa pendapat pakar berkenaan dengan penggunaan rokok elektronik, antaranya :
-Jumlah nicotine yang dalam e-rokok ini berbeza bergantung kenyataan tertulis dalam labelnya. Ia boleh mengandungi antara 6–8 mg dalam setiap 1 ml cecair (mg/ml), yang dilabelkan berkepekatan rendah. Ada juga yang mengandungi 16–18 mg/ml (berkepekatan tinggi) atau 24-36mg/ml (berkepekatan ekstra tinggi). Namun harus diketahui bahawa jika semua 60 mg nikotin diserap dalam darah, ia berpotensi untuk membunuh seorang dewasa yang tidak merokok. Jumlah ini bersamaan dengan 30-40 batang rokok konvensional.
-Saintis dari Bahagian Penilaian Farmaseutikal US Food and Drug Administration (USFDA) telah menguji 19 jenis e-rokok yang telah dikeluarkan oleh dua pengeluar (NJoy dan Smoking Everywhere). Mereka mendapati terdapat bahan ‘tobacco-specific nitrosamines’ (TSNAs), yang boleh menyebabkan kanser dalam kedua-dua jenama e-rokok itu. Malah kepekatan nikotin yang terdapat dalam e-rokok tidak sama dengan nilai yang ditulis pada label. Terdapat sedikit nicotine dalam e-rokok yang dikatakan “nicotine-free”.
-Pada September 2008, World Health Organization telah mengeluarkan kenyataan: “tiada kajian yang sahih menunjukkan e-rokok ini selamat dan berkesan sebagai rawatan penggantian nicotine. Oleh itu, pihak pengeluar haruslah melakukan kajian yang mendalam untuk menyokong dakwaan mereka bahawa e-rokok boleh digunakan untuk mengurangkan tabiat merokok” Lihat http://www.who.int/media…/…/releases/2008/pr34/en/index.html
Hukum
Berdasarkan daripada kenyataan di atas dan juga nas yang dinyatakan maka kami berpendapat bahawa penggunaan rokok elektronik juga hukumnya adalah haram. Ini kerana seperti yang kami ‘illahkan atau nyatakan sebab terhadap hukum merokok terpakai untuk isu rokok elektronik ini bahkan kami nyatakan sekali lagi beberapa alasan antaranya:
-Qiyas kepada rokok sebenar
-Kenyataan pakar menunjukkan ia mudarat bahkan boleh jadi lebih mudarat daripada merokok itu sendiri. Ini merupakan asas pertimbangan yang amat kuat kerana mafsadahnya tidak boleh disangkal lagi serta mudaratnya telah diperakui oleh pakar dan badan-badan berautoriti.
-Pembaziran
-Meniru budaya yang bukan Islam
-Dilihat tidak bermaruah
Terdapatnya fatwa ulama’ yang menyokong tentang pengharaman rokok elektronik ini. Justeru, kami berpendapat seperti itu juga dengan alasan yang diberikan di atas. Untuk ulasan pengharaman, sila rujuk Bayan Linnas Siri-18.
Fatwa Ulama’
Kami nyatakan di sini fatwa yang dikeluarkan menyatakan hukumnya sama seperti hukum rokok biasa. Justeru, hukumnya adalah haram. (Lihat http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php…)

Penutup

Dalam isu ini, ramai juga berpendapat bahawa ia adalah salah satu cara untuk menolong penghisap rokok berhenti daripada merokok. Justeru, ia menggunakan rokok elektronik sebagai alternatif kepada cara berhenti merokok. Sebenarnya anggapan ini adalah menyimpang daripada asas kerana dikatakan ada juga bahan tobacco dan nikotin yang asalnya daripada bahan yang boleh memabukkan dan memberi mudarat kepada kesihatan manusia. Kami sepertimana isu merokok juga menyeru kepada khalayak umat Islam untuk meninggalkan penggunaan rokok elektronik atau vapor berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan di atas. Alangkah baiknya duit yang kita gunakan untuk membeli rokok atau vapor, kita masukkan ke tabung masjid, menyantuni anak-anak yatim, memberi makan kepada fakir miskin serta membantu keperluan mereka. Semoga Allah kurniakan kepada kita taufiq dan hidayah dan berikan kepada kita kesihatan yang baik. Amin.
Akhukum fillah,
Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

(Spirit In The Opinion Of Muslim Philosophers: Al-Ghazali As Model)

ULASAN JURNAL

(Spirit In The Opinion Of Muslim Philosophers: Al-Ghazali As Model)
Mohd Faizal Mat Pesa

Fakulti Pendidikan
Universiti Kebangsaan Malaysia


1.0          LATAR BELAKANG
Jurnal ini merupakan hasil kajian oleh Elbahlour Mohamed  Hussein dari University of al-Jabal al-Gharbi, Libya Manakala Ahmad sunawari bin long dan Mudaser bin Rosder dari Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia tentang maksud Roh yang pelbagai melalui dalil al-Quran dan as-Sunnah. Objektif  penulisan ini  adalah menjelaskan makna roh dari perspektif Islam secara umum dan menurut pandangan al-Ghazali khasnya, disamping memberi penekanan terhadap disiplin falsafah Islam berpunca dari al-Quran dan Sunnah, dan ianya sama sekali berbeza dengan falsafah Yunani dan semua falsafah sekular.

2.0          SASARAN PEMBACA
Berdasarkan kepada tajuk fokus kajian dan jurnal ini adalah ditujukan kepada pemikir-pemikir ilmuan islam dan mahasiswa dan mahasiswi di Institut pengajian tinggi. Idea ini kemudiannya dibuka kepada semua untuk dibincang dan dibahaskan bagi melihat pendapat al-Ghazali yang berasaskan  al-Quran dan Sunnah, Sekaligus menolak dakwaan ahli falsafah barat yang mengatakan falsafah Islam merupakan disiplin ilmu yang berasal dan bersandarkan pada pemikiran Yunani.

3.0          RUMUSAN JURNAL

Secara keseluruhannya jurnal ini cuba menunjukkan kepada kita bahawa terdapat definisi  roh yang berbeza-berbeza berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan sunnah  serta  pendapat-tokoh ilmuan islam. Penulis cuba menghuraikan definisi roh, jiwa ,akal, roh dan huraiannya dalam as-Sunnah    serta  hubungan di antara jiwa dan roh, yang bersifat saling memerlukan mengikut perspektif  imam al-Ghazali. Penulis juga melihat definisi roh menurut imam al-Ghazali menyentuh persoalan dalaman dan kejiwaan manusia, yang berkait dengan unsur-unsur seperti nafsu, ruh, qalbu dan akal (al-Ghazali, t. th: 59). Menurut penulis lagi Imam Al-Ghazali membahagikan roh manusia kepada tiga unsur yang membezakannya dengan roh makhluk-makhluk lain iaitu hati (al-Qalb), nafsu(al-Nafs) dan akal (al-‘Aql). Penulis  juga menjelaskan maksud jasad seperti yang tercatat dalam surah as-sajdah yang mana nabi Adam a.s diciptakan dalam bentuk jasad kemudian ditiupkan roh dan seterusnya barulah dijadikan penglihatan dan pendengaran. Manakala Roh juga  dirujuk sebagai malaikat jibril a.s yang Allah turunkan pada malam al-Qadar seperti yang terdapat dalam surah al-Qadr. Menurut Ibrahim (2008) terdapat kepelbagaian  takrifan mengenai roh dengan takrifan yang berbeza-beza yang terdapat di dalam al-Quran.
Selain itu juga, penulis juga memberi takrifan tentang akal yang mana Al-Ghazali melihat akal sebagai salah satu entiti kerohanian yang memberikan kemampuan kepada manusia untuk berfikir dan membuat penaklukan bagi mengetahui segala hakikat tentang sesuatu. Akal sebagai tenaga untuk berfikir tentang baik buruknya sesuatu perkara dan merasakan segala perubahan keadaan sehingga dapat mengambil manfaat darinya. Disebut juga roh di dalam as-Sunnah yang mana Rasullullah s.a.w menjawab jika ditanya tentang roh maka itu adalah urusan tuhanku (hadis Muslim) dan menurut Ibnu Qayim Rasullullah tidak menjawab persoalan roh sehinggalah diwahyukan oleh Allah kepadanya dan persoalan roh itu bukan dalam pengetehuan manusia.


3.1       PENILAIAN
            Penulis cuba menghuraikan konsep Roh dengan pelbagai maksud yang berbeza-beza berdasarkan dalil-dalil ayat al-Quran diantaranya roh itu adalah jisim lembut merujuk surah al-Isra`, roh sebagai ruh qudus surah al-Nahl, roh sebagai Jibril a.s surah al-Qadr. Terdapat juga   roh sebagai al-Quran menurut al-Gahazali ( 1975).Manakala roh dalam as-Sunnah menurut Ibnu Qayim setiap persoalan roh tidak dijawab oleh Rasullullah sehinggalah diwahyukan oleh Allah kepadanya bahkan  persoalan roh itu bukan dalam pengetehuan manusia.
 Penulis juga memberikan senarai panjang para sarjana dan ilmuan yang telah menjalankan pelbagai penyelidikan, pemerhatian, perbincangan intelektual, dan menghasilkan, penulisan seperti al-Razi (2000) (2004), al-Ghazali (1975),Saqirus (2009), al-Masir (2002) Ibrahim (2008) Ini adalah penting kepada pengkaji-pengkaji baru. Banyak juga pendapat daripada sarjana dan ilmuan ini telah menjadi rujukan bagi membantu dalam membuat penyelidikan dan penulisan ilmiah

3.1.1    TEMA
            Penulis telah memilih tema falsafah berkenaan roh yang termasuk dalam kategori metafizik sebagai fokus utama penulisan beliau pada kali ini. Ini bertepatan dengan sasaran utama penulisan beliau iaitu kepada kepada pemikir-pemikir ilmuan islam dan mahasiswa dan mahasiswi di Institut pengajian tinggi dan individu-individu yang cintakan ilmu.

3.1.2    CIRI-CIRI
            Penulisan penulis ini bercirikan penulisan ilmiah dan dipersembahkan dengan mewujudkan ciri-ciri kajian, dapatan dan hasil dapatan bagi menguatkan lagi hujah agar boleh menyakinkan pembaca menerima pendapat beliau.


3.1.3    KAITAN TEORI, PENDAPAT DAN AMALAN
           
 Penulis telah berjaya memberikan banyak pendapat daripada para sarjana dan ilmuan tentang pengertian roh yang berbeza-beza berdasarkan dalil al-Quran, as-Sunnah dan pendapat ahli pemikir. Melalui pendapat yang wujud ini penulis cuba meyakinkan pentingya memahami konsep roh yang merupakan salah satu daripada perkara ghaib ataupun sam`iyyat. Pendapat ilmuan al-Ghazali (1975) yang memberikan definisi roh sebagai al-Quran dan wahyu bersandarkan surah al-Ghafir, roh juga sebagai Isa a.s  tanpa bapa dilahirkan merujuk surah an-Nisa`, roh sebagai Inayah surah al-Mujadalah, roh sebagai jibril pada malam al-Qadar dalam surah al-Qadr.Selain itu, roh juga merujuk kepada hijab di antara mnalaikat Jibril a.s dan rasullullah yang mana rasul dapat melihat jibril dalam rupa bentuk yang asal sebanyak dua kali iaitu ketika permulaan kenabian dan juga pada malam Israk dan mikraj, surah al-Najm :14-15.

            Selain itu terdapat juga pendapat ilmuan, seperti al-Razi (2000) yang menyatakan bahawa  Jibril a.s pernah berkata “Sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah untuk memberikan kepadamu seorang anak lelaki yang suci berdasarkan dalil surah Maryam, ayat 19. Manakala al-Ghazali (1975) memberikan maksud roh sebagai kuasa maha pencipta iaitu Allah dan wahyu serta  ilham adalah salah satu tugas  daripada jenis-jenis malaikat. Perkataan roh juga sebagai wahyu yang diturunkan sebagai peringatan dan diturunkan kepada sesiapa sahaja tentang hari kiamat yang mana tiada lagi manfaat harta dan keturunan pada hari tersebut.

            Penulis juga telah membawa pembaca melihat kepada pendapat Saqirus (2009) wujud hikmah dan rahsia disebalik kejadian roh dan merupakan kelebihan yang terdapat kepada manusia serta meyandarkan kepada dalil bersumberkan al-Quran maksudnya “Tidaklah aku berikan kepadamu ilmu melainkan sedikit sahaja”.
          
  Akhirnya, penulis membawa pembaca melihat pendapat al-Ghazali dalam kitab Mukadimah yang melihat kepelbagaian daya dalam jiwa yang merujuk kepada jiwa yang satu “al-Nafs”.yang mana hubungan di antara jasad dan roh dilihat dalam dua dimensi iaitu fizikal merujuk kecenderungan kepada haiwan dan  kerohaniaan merujuk kepada hakikat diri yang sebenar yang membawa kepada mengenal tuhan, al Ghazali (1982).


Khamis, 5 November 2015

UPSR BOCOR, SALAH SIAPA?



Negara digemparkan dengan “Tsunami” soalan peperiksaan UPSR bocor sehingga terpaksa ditangguhkan pada satu masa yang lain. Penulis merasakan isu kebocoran soalan UPSR menyebabkan Kementerian Pendidikan menanggung malu dan kecewa. Usaha pantas kerajaan dan pihak berkuasa yang bertindak menangkap dan menahan pesalah yang disyaki dilihat sedikit mangubat dan menyejukkan hati para ibu bapa dan masyarakat. Antara mereka yang ditahan sehingga kini melibatkan 11 orang individu daripada empat buah negeri. Kesalahan mereka ini boleh disabitkan dibawah seksyen 8(1) Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana memiliki dan mendedahkan kepada umum bahan rasmi kerajaan. Persoalannya di manakah letaknya nilai integriti sebagai warganegara Malaysia? Adakah sudah tergadai dek kerana bahana rasuah?
Ibu bapa dan murid juga melahirkan kemarahan mereka sambil menyeru kerajaan mengambil sepenuh tanggungjawab terhadap apa yang terjadi. Beberapa individu tampil memohon maaf secara terbuka kepada semua yang terlibat. Adalah menjadi kelaziman atas rasa integriti dan tanggungjawab maka dua orang pegawai tertinggi Majlis Peperiksaan Malaysia digantung perkhidmatan serta merta. Adakah dengan memohon maaf akan meredakan kemarahan dan  tekanan pelbagai pihak?.Tekanan sudah pasti melanda kepada murid-murid. Bahkan Generasi semuda ini terpaksa menjadi mangsa kepada isu integriti peperiksaan manakala guru dan ibu bapa turut kecewa dan marah. Segalanya Nampak sudah mencalar transformasi pendidikan yang kian rancak dijalankan.
Sistem pendidikan Negara kita merupakan sistem yang diiktiraf diperingkat dunia dan kemelut isu ini sudah pasti menjejaskan mutu system pendidikan Negara. Kita tunggu dan lihat apakah langkah kerajaan bagi menanggani masalah ini? Adakah rakyat akan kembali meyakini system pendidikan Negara? Pelbagai andaian yang dibuat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab mengenai isu kebocoran soalan UPSR ini supaya akhbar menjadi laris seperti pisang goreng panas. Ada pihak yang membuat spekulasi kemungkinan wujud rangkaian dan sabotaj antara warga pendidik untuk membocorkan soalan UPSR tersebut. Walaupun begitu andaian ini dinafikan sekeras-kerasnya oleh Menteri Dalam Negeri dan kemungkinan lain seperti terdapat unsur rasuah akibat terlalu obses untuk mendapatkan “A” juga mungkin boleh berlaku dek mengejar ranking sekolah. Isu ini juga mungkin pernah berlaku kebocoran soalan sebelum ini, tetapi dapat dikawal di kalangan individu dan kelompok masyarakat tertentu dan disebabkan ledakan teknologi maklumat di hujung jari seperti Whats App, Telegram dan Facebook ia mungkin menjadi punca penyebaran soalan ini berlaku terlalu cepat sehingga tidak dapat dikawal. Mana tugas pihak berwajib? Sepatutnya pihak yang berkuasa seperti polis dan SPRM perlu melakukan siasatan segera untuk mengenal pasti sama ada individu yang ditahan pernah melakukan perkara yang sama pada tahun-tahun sebelum ini.
Langkah drastik kerajaan melantik beberapa individu yang pakar dan berprofil tinggi adalah diharapkan akan segera menyelesaikan kemelut ini. Langkah ini juga dilihat realistik apabila Menteri Pendidikan melantik pengerusi jawatankuasa bebas seperti Tun Zaki Azmi yang banyak pengalaman dan beliau juga merupakan bekas Ketua Hakim Negara bagi penulis adalah tepat pada masanya. Timbul persoalan apabila  peperiksaan bocor sepatutnya MPM menyediakan pelan kontigensi. Mengapa tidak disediakan soalan ganti? Kesannya adalah besar kerana akan melibatkan kos yang tinggi, bebanan tugas guru bertambah bahkan kewibawaan Kementerian juga mungkin akan turut dipersoalkan.
Penulis juga melihat sikap terlalu Obses untuk mendapat gred A merupakan faktor penyebab. Kita boleh lihat ada dikalangan ibu bapa yang sanggup berbelanja besar supaya anak boleh mendapat gred A dengan menghantar ke pusat tuisyen. Seolah-olah ibu bapa pula yang hendak belajar. Tambahan pula kemasukkan ke sekolah berasrama penuh juga meletakkan syarat yang tinggi iaitu perlu mendapat 5A sebagai syarat kemasukkan. Jesteru, secara tidak langsung sistem pendidikan yang kita ada kini menjadi tekanan kepada semua pihak. Kejayaan pelajar bukan hanya dilihat pada gred A semata-mata bahkan harus dilihat pencapaian mereka secara holistik.
Beberapa langkah penyelesaian harus difikirkan bersama oleh semua pihak bagi menyelesaikan masalah ini. Perasaan tertekan dan rasa tertipu pasti ada dikalangan calon UPSR 2014. Oleh itu, peranan guru, ibu bapa dan terutamanya guru kaunseling adalah sewajarnya diperlukan disaat tersebut. Penulis juga ingin tampil mempersoalkan tahap kawalan penyediaan kertas soalan yang pastinya melibatkan Prosedur operasi standard (SOP). Tidak kira sehebat manapun SOP itu, jika pekerjanya tidak amanah, tidak nerintegriti dan tidak bertanggungjawab maka apa sistem sekalipun pun akan tetap gagal kerana perosak system SOP tersebut adalah manusia.
Sementara itu, kualiti pendidik atau guru perlu juga dipertingkatkan dari semasa kesemasa. Sifat professional dan integriti unggul para pendidik harus ditambahbaik bagi melahirkan modal insan yang hebat sepertimana yang disarankan oleh kerajaan. Selain itu,guru perlu merhusabah mengenal pasti kelemahan dan kekuatan diri, membuat anjakan paradigma agar sejajar dengan kehendak pendidikan era globalisasi.
Sistem pendidikan yang kita bina janganlah terlalu jumud. Jangan disebabkan anak kita tidak mendapat gered A dalam UPSR kita menyalahkan mereka dan berasa malu. Peperiksaan UPSR bagi penulis adalah permulaan perjalanan pendidikan anak-anak. Apa yang penting adalah pemupukan sifat integriti dan kejujuran kepada mereka dan perlu disemai semenjak kecil lagi. Kita terlalu kecoh bila soalan peperiksaan UPSR bocor tetapi soalan bocor ketika di alam barzah tiada seorang pun yang ambil peduli. Jangan sampai matlamat menghalalkan cara. Sahut dan jalankan tugas mendidik sebagai satu amanah Allah dan bukan kerana gaji semata-mata. Masalah akan timbul jika integriti tidak diamalkan dan kesanya lihat apa yang berlaku pada hari ini sesuai dengan kata bidalan jangan disebabkan nila setitiik maka rosak susu sebelanga.



PROFESIONALISME GURU

 PENGENALAN 

Dunia kerjaya semakin kompetitif bukan sekadar mencukupkan keperluan hidup bahkan menjadi cabaran yang hebat dalam kehidupan seseorang. Kerjaya sebagai tenaga pengajar di Politeknik memerlukan komitmen sangat tinggi lebih-lebih lagi sebagai pensyarah Pendidikan Islam. Matlamat Politeknik ketika ini adalah  untuk menjadi pusat pendidikan bertaraf dunia dan bakal bertukar status Politeknik universiti  pada 2015 nanti dengan dasar transformasi ke seluruh Politeknik.  

Pendidikan merupakan satu bentuk interaksi manusia menurut Hasan Lenggulung  (1987). Ia adalah suatu tindakan sosial yang memungkinkan berlakunya satu jaringan hubungan kemanusiaan, jaringan-jaringan ini bersama dengan hubungan dalam peranan-peranan individu di dalamnya yang menbentuk watak pendidikan sesebuah masyarakat.  Pendidikan  bukan sekadar menghabiskan sukatan pelajaran  sahaja, malah ia lebih dari itu dan bertujuan untuk mendidik anak bangsa, membentuk peribadi, rohani, emosi, intelektual dan jasmani.Tanggungjawab mendidik bukan sahaja terletak di bahu pensyarah semata-mata,  malah semua  pihak  perlulah  memainkan peranan  dan memberi komitmen dalam menggembleng  tenaga  membentuk  anak-anak bangsa menjadi manusia yang berguna kepada agama,  bangsa  dan negara serta melahirkan generasi masa depan yang cemerlang.

Memang  tidak dapat dinafikan tanggungjawab dan peranan pendidik kini lebih mencabar apatah lagi dengan ledakan perkembangan dunia tanpa sempadan atau globalisasi yang menuntut para guru dan pendidik untuk lebih berusaha gigih bagi menghasilkan anak didik yang benar-benar berilmu, berakhlak mulia, mampu berdikari, mempunyai jati diri dan mampu bersaing pada peringkat nasional mahupun global.

Matlamat utama Pendidikan Islam adalah untuk memberikan kemahiran pengetahuan dan membangunkan insan yang bertakwa kepada Allah SWT. Untuk merealisasikan matlamat tersebut ia perlu kepada modal insan yang bergelar pendidik. Tugas mengajar dan mendidik merupakan tugas yang amat penting dan mulia  kerana ia merupakan kesinambungan dakwah Nabi SAW.

Profesionalisme  yang tinggi perlu ditonjolkan dalam diri setiap Pensyarah Pendidikan Islam Politeknik Merlimau (PPIPMM) untuk memperlihatkan kepada pelajar dan warga Politeknik bahawa PPIPMM merupakan pensyarah  yang profesional  dalam  semua  bidang serta mempunyai integriti dan sahsiah yang tinggi dalam mendidik pelajar. Keupayaan menguasai ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) terkini juga merupakan bukti bahawa pensyarah Pendidikan Islam kini bersifat profesional. Hal ini kerana, PPIPMM  bukan sahaja pensyarah yang mengajar Pendidikan Islam tetapi juga merupakan contoh dan ikutan untuk menjadi insan yang mulia dan bertaqwa disamping mempunyai ciri-ciri kepimpinan keagamaan yang tinggi.

Terdapat banyak laporan di stakeholder melibatkan masalah guru seperti penderaan, ponteng kerja, rasuah, tidak berintegriti, masalah dadah dan sebagainya. Di antara contoh-contoh salahlaku yang melibatkan guru ialah pada 15 Disember 2005, seorang guru tuisyen, Patricia Barbara Shanta, 54 tahun telah ditahan kerana mendera pelajar  dan menyebabkan kecederaan fizikal ke atas pelajar tahun tiga. Sementara itu, seorang guru didakwa kerana telah menendang pinggang seorang pelajar tahun enam sebanyak dua kali. Kejadian ini berlaku pada  2 April 2007 di salah sebuah sekolah di Sik, Kedah. Sementara di Alor Setar pula, seorang guru perempuan didakwa memukul seorang murid tahun tiga di sebuah sekolah rendah dengan menggunakan pembersih habuk plastik bertangkai besi kerana murid tersebut tidak membersihkan kelas pada waktu rehat seperti yang ditetapkan dalam jadual tugasan harian. Semua kes-kes tersebut  sebenarnya berkait rapat dengan  sahsiah dan tahap profesionalisme guru.


ustaz azhar idrus-api dunia