Negara digemparkan dengan
“Tsunami” soalan peperiksaan UPSR bocor sehingga terpaksa ditangguhkan pada
satu masa yang lain. Penulis merasakan isu kebocoran
soalan UPSR menyebabkan Kementerian Pendidikan menanggung malu dan kecewa.
Usaha pantas kerajaan dan pihak berkuasa yang bertindak menangkap dan menahan pesalah
yang disyaki dilihat sedikit mangubat dan menyejukkan hati para ibu bapa dan
masyarakat. Antara mereka yang ditahan sehingga kini melibatkan 11 orang
individu daripada empat buah negeri. Kesalahan mereka ini boleh disabitkan
dibawah seksyen 8(1) Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana memiliki dan mendedahkan
kepada umum bahan rasmi kerajaan. Persoalannya di manakah letaknya nilai
integriti sebagai warganegara Malaysia? Adakah sudah tergadai dek kerana bahana
rasuah?
Ibu bapa dan murid juga melahirkan kemarahan
mereka sambil menyeru kerajaan mengambil sepenuh tanggungjawab terhadap apa
yang terjadi. Beberapa individu tampil memohon maaf secara terbuka kepada semua
yang terlibat. Adalah menjadi kelaziman atas rasa integriti dan tanggungjawab
maka dua orang pegawai tertinggi Majlis Peperiksaan Malaysia digantung
perkhidmatan serta merta. Adakah dengan memohon maaf akan meredakan kemarahan dan tekanan pelbagai pihak?.Tekanan sudah pasti
melanda kepada murid-murid. Bahkan Generasi semuda ini terpaksa menjadi mangsa
kepada isu integriti peperiksaan manakala guru dan ibu bapa turut kecewa dan
marah. Segalanya Nampak sudah mencalar transformasi pendidikan yang kian rancak
dijalankan.
Sistem
pendidikan Negara kita merupakan sistem yang diiktiraf diperingkat dunia dan kemelut
isu ini sudah pasti menjejaskan mutu system pendidikan Negara. Kita tunggu dan
lihat apakah langkah kerajaan bagi menanggani masalah ini?
Adakah rakyat akan kembali meyakini system pendidikan Negara? Pelbagai andaian
yang dibuat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab mengenai isu kebocoran
soalan UPSR ini supaya akhbar menjadi laris seperti pisang goreng panas. Ada
pihak yang membuat spekulasi kemungkinan wujud rangkaian dan sabotaj antara
warga pendidik untuk membocorkan soalan UPSR tersebut. Walaupun begitu andaian
ini dinafikan sekeras-kerasnya oleh Menteri Dalam Negeri dan kemungkinan lain
seperti terdapat unsur rasuah akibat terlalu obses untuk mendapatkan “A” juga
mungkin boleh berlaku dek mengejar ranking sekolah. Isu ini juga mungkin pernah
berlaku kebocoran soalan sebelum ini, tetapi dapat dikawal di kalangan individu
dan kelompok masyarakat tertentu dan disebabkan ledakan teknologi maklumat di
hujung jari seperti Whats App, Telegram dan Facebook ia mungkin menjadi punca
penyebaran soalan ini berlaku terlalu cepat sehingga tidak dapat dikawal. Mana
tugas pihak berwajib? Sepatutnya pihak yang berkuasa seperti polis dan SPRM perlu
melakukan siasatan segera untuk mengenal pasti sama ada individu yang ditahan
pernah melakukan perkara yang sama pada tahun-tahun sebelum ini.
Langkah drastik
kerajaan melantik beberapa individu yang pakar dan berprofil tinggi adalah
diharapkan akan segera menyelesaikan kemelut ini. Langkah ini juga dilihat realistik
apabila Menteri Pendidikan melantik pengerusi jawatankuasa bebas seperti Tun
Zaki Azmi yang banyak pengalaman dan beliau juga merupakan bekas Ketua Hakim
Negara bagi penulis adalah tepat pada masanya. Timbul persoalan apabila peperiksaan bocor sepatutnya MPM menyediakan
pelan kontigensi. Mengapa tidak disediakan soalan ganti? Kesannya adalah besar
kerana akan melibatkan kos yang tinggi, bebanan tugas guru bertambah bahkan
kewibawaan Kementerian juga mungkin akan turut dipersoalkan.
Penulis juga melihat sikap terlalu Obses untuk mendapat gred A merupakan
faktor penyebab. Kita boleh lihat ada dikalangan ibu bapa yang sanggup
berbelanja besar supaya anak boleh mendapat gred A dengan menghantar ke pusat
tuisyen. Seolah-olah ibu bapa pula yang hendak belajar. Tambahan pula
kemasukkan ke sekolah berasrama penuh juga meletakkan syarat yang tinggi iaitu
perlu mendapat 5A sebagai syarat kemasukkan. Jesteru, secara tidak langsung
sistem pendidikan yang kita ada kini menjadi tekanan kepada semua pihak.
Kejayaan pelajar bukan hanya dilihat pada gred A semata-mata bahkan harus
dilihat pencapaian mereka secara holistik.
Beberapa
langkah penyelesaian harus difikirkan bersama oleh semua pihak bagi
menyelesaikan masalah ini. Perasaan tertekan dan rasa tertipu pasti ada
dikalangan calon UPSR 2014. Oleh itu, peranan guru, ibu bapa dan terutamanya guru
kaunseling adalah sewajarnya diperlukan disaat tersebut. Penulis
juga ingin tampil mempersoalkan tahap kawalan penyediaan kertas soalan yang
pastinya melibatkan Prosedur operasi standard (SOP). Tidak kira sehebat manapun
SOP itu, jika pekerjanya tidak amanah, tidak nerintegriti dan tidak
bertanggungjawab maka apa sistem sekalipun pun akan tetap gagal kerana perosak
system SOP tersebut adalah manusia.
Sementara
itu, kualiti pendidik atau guru perlu juga dipertingkatkan dari semasa kesemasa.
Sifat professional dan integriti unggul para pendidik harus ditambahbaik bagi
melahirkan modal insan yang hebat sepertimana yang disarankan oleh kerajaan.
Selain itu,guru perlu merhusabah mengenal pasti kelemahan dan kekuatan diri,
membuat anjakan paradigma agar sejajar dengan kehendak pendidikan era
globalisasi.
Sistem
pendidikan yang kita bina janganlah terlalu jumud. Jangan disebabkan anak kita
tidak mendapat gered A dalam UPSR kita menyalahkan mereka dan berasa malu.
Peperiksaan UPSR bagi penulis adalah permulaan perjalanan pendidikan anak-anak.
Apa yang penting adalah pemupukan sifat integriti dan kejujuran kepada mereka
dan perlu disemai semenjak kecil lagi. Kita
terlalu kecoh bila soalan peperiksaan UPSR bocor tetapi soalan bocor ketika di
alam barzah tiada seorang pun yang ambil peduli. Jangan sampai matlamat
menghalalkan cara. Sahut dan jalankan tugas
mendidik sebagai satu amanah Allah dan bukan kerana gaji semata-mata. Masalah
akan timbul jika integriti tidak diamalkan dan kesanya lihat apa yang berlaku
pada hari ini sesuai dengan kata bidalan jangan disebabkan nila setitiik maka
rosak susu sebelanga.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan