Isnin, 9 November 2015

(Spirit In The Opinion Of Muslim Philosophers: Al-Ghazali As Model)

ULASAN JURNAL

(Spirit In The Opinion Of Muslim Philosophers: Al-Ghazali As Model)
Mohd Faizal Mat Pesa

Fakulti Pendidikan
Universiti Kebangsaan Malaysia


1.0          LATAR BELAKANG
Jurnal ini merupakan hasil kajian oleh Elbahlour Mohamed  Hussein dari University of al-Jabal al-Gharbi, Libya Manakala Ahmad sunawari bin long dan Mudaser bin Rosder dari Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia tentang maksud Roh yang pelbagai melalui dalil al-Quran dan as-Sunnah. Objektif  penulisan ini  adalah menjelaskan makna roh dari perspektif Islam secara umum dan menurut pandangan al-Ghazali khasnya, disamping memberi penekanan terhadap disiplin falsafah Islam berpunca dari al-Quran dan Sunnah, dan ianya sama sekali berbeza dengan falsafah Yunani dan semua falsafah sekular.

2.0          SASARAN PEMBACA
Berdasarkan kepada tajuk fokus kajian dan jurnal ini adalah ditujukan kepada pemikir-pemikir ilmuan islam dan mahasiswa dan mahasiswi di Institut pengajian tinggi. Idea ini kemudiannya dibuka kepada semua untuk dibincang dan dibahaskan bagi melihat pendapat al-Ghazali yang berasaskan  al-Quran dan Sunnah, Sekaligus menolak dakwaan ahli falsafah barat yang mengatakan falsafah Islam merupakan disiplin ilmu yang berasal dan bersandarkan pada pemikiran Yunani.

3.0          RUMUSAN JURNAL

Secara keseluruhannya jurnal ini cuba menunjukkan kepada kita bahawa terdapat definisi  roh yang berbeza-berbeza berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan sunnah  serta  pendapat-tokoh ilmuan islam. Penulis cuba menghuraikan definisi roh, jiwa ,akal, roh dan huraiannya dalam as-Sunnah    serta  hubungan di antara jiwa dan roh, yang bersifat saling memerlukan mengikut perspektif  imam al-Ghazali. Penulis juga melihat definisi roh menurut imam al-Ghazali menyentuh persoalan dalaman dan kejiwaan manusia, yang berkait dengan unsur-unsur seperti nafsu, ruh, qalbu dan akal (al-Ghazali, t. th: 59). Menurut penulis lagi Imam Al-Ghazali membahagikan roh manusia kepada tiga unsur yang membezakannya dengan roh makhluk-makhluk lain iaitu hati (al-Qalb), nafsu(al-Nafs) dan akal (al-‘Aql). Penulis  juga menjelaskan maksud jasad seperti yang tercatat dalam surah as-sajdah yang mana nabi Adam a.s diciptakan dalam bentuk jasad kemudian ditiupkan roh dan seterusnya barulah dijadikan penglihatan dan pendengaran. Manakala Roh juga  dirujuk sebagai malaikat jibril a.s yang Allah turunkan pada malam al-Qadar seperti yang terdapat dalam surah al-Qadr. Menurut Ibrahim (2008) terdapat kepelbagaian  takrifan mengenai roh dengan takrifan yang berbeza-beza yang terdapat di dalam al-Quran.
Selain itu juga, penulis juga memberi takrifan tentang akal yang mana Al-Ghazali melihat akal sebagai salah satu entiti kerohanian yang memberikan kemampuan kepada manusia untuk berfikir dan membuat penaklukan bagi mengetahui segala hakikat tentang sesuatu. Akal sebagai tenaga untuk berfikir tentang baik buruknya sesuatu perkara dan merasakan segala perubahan keadaan sehingga dapat mengambil manfaat darinya. Disebut juga roh di dalam as-Sunnah yang mana Rasullullah s.a.w menjawab jika ditanya tentang roh maka itu adalah urusan tuhanku (hadis Muslim) dan menurut Ibnu Qayim Rasullullah tidak menjawab persoalan roh sehinggalah diwahyukan oleh Allah kepadanya dan persoalan roh itu bukan dalam pengetehuan manusia.


3.1       PENILAIAN
            Penulis cuba menghuraikan konsep Roh dengan pelbagai maksud yang berbeza-beza berdasarkan dalil-dalil ayat al-Quran diantaranya roh itu adalah jisim lembut merujuk surah al-Isra`, roh sebagai ruh qudus surah al-Nahl, roh sebagai Jibril a.s surah al-Qadr. Terdapat juga   roh sebagai al-Quran menurut al-Gahazali ( 1975).Manakala roh dalam as-Sunnah menurut Ibnu Qayim setiap persoalan roh tidak dijawab oleh Rasullullah sehinggalah diwahyukan oleh Allah kepadanya bahkan  persoalan roh itu bukan dalam pengetehuan manusia.
 Penulis juga memberikan senarai panjang para sarjana dan ilmuan yang telah menjalankan pelbagai penyelidikan, pemerhatian, perbincangan intelektual, dan menghasilkan, penulisan seperti al-Razi (2000) (2004), al-Ghazali (1975),Saqirus (2009), al-Masir (2002) Ibrahim (2008) Ini adalah penting kepada pengkaji-pengkaji baru. Banyak juga pendapat daripada sarjana dan ilmuan ini telah menjadi rujukan bagi membantu dalam membuat penyelidikan dan penulisan ilmiah

3.1.1    TEMA
            Penulis telah memilih tema falsafah berkenaan roh yang termasuk dalam kategori metafizik sebagai fokus utama penulisan beliau pada kali ini. Ini bertepatan dengan sasaran utama penulisan beliau iaitu kepada kepada pemikir-pemikir ilmuan islam dan mahasiswa dan mahasiswi di Institut pengajian tinggi dan individu-individu yang cintakan ilmu.

3.1.2    CIRI-CIRI
            Penulisan penulis ini bercirikan penulisan ilmiah dan dipersembahkan dengan mewujudkan ciri-ciri kajian, dapatan dan hasil dapatan bagi menguatkan lagi hujah agar boleh menyakinkan pembaca menerima pendapat beliau.


3.1.3    KAITAN TEORI, PENDAPAT DAN AMALAN
           
 Penulis telah berjaya memberikan banyak pendapat daripada para sarjana dan ilmuan tentang pengertian roh yang berbeza-beza berdasarkan dalil al-Quran, as-Sunnah dan pendapat ahli pemikir. Melalui pendapat yang wujud ini penulis cuba meyakinkan pentingya memahami konsep roh yang merupakan salah satu daripada perkara ghaib ataupun sam`iyyat. Pendapat ilmuan al-Ghazali (1975) yang memberikan definisi roh sebagai al-Quran dan wahyu bersandarkan surah al-Ghafir, roh juga sebagai Isa a.s  tanpa bapa dilahirkan merujuk surah an-Nisa`, roh sebagai Inayah surah al-Mujadalah, roh sebagai jibril pada malam al-Qadar dalam surah al-Qadr.Selain itu, roh juga merujuk kepada hijab di antara mnalaikat Jibril a.s dan rasullullah yang mana rasul dapat melihat jibril dalam rupa bentuk yang asal sebanyak dua kali iaitu ketika permulaan kenabian dan juga pada malam Israk dan mikraj, surah al-Najm :14-15.

            Selain itu terdapat juga pendapat ilmuan, seperti al-Razi (2000) yang menyatakan bahawa  Jibril a.s pernah berkata “Sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah untuk memberikan kepadamu seorang anak lelaki yang suci berdasarkan dalil surah Maryam, ayat 19. Manakala al-Ghazali (1975) memberikan maksud roh sebagai kuasa maha pencipta iaitu Allah dan wahyu serta  ilham adalah salah satu tugas  daripada jenis-jenis malaikat. Perkataan roh juga sebagai wahyu yang diturunkan sebagai peringatan dan diturunkan kepada sesiapa sahaja tentang hari kiamat yang mana tiada lagi manfaat harta dan keturunan pada hari tersebut.

            Penulis juga telah membawa pembaca melihat kepada pendapat Saqirus (2009) wujud hikmah dan rahsia disebalik kejadian roh dan merupakan kelebihan yang terdapat kepada manusia serta meyandarkan kepada dalil bersumberkan al-Quran maksudnya “Tidaklah aku berikan kepadamu ilmu melainkan sedikit sahaja”.
          
  Akhirnya, penulis membawa pembaca melihat pendapat al-Ghazali dalam kitab Mukadimah yang melihat kepelbagaian daya dalam jiwa yang merujuk kepada jiwa yang satu “al-Nafs”.yang mana hubungan di antara jasad dan roh dilihat dalam dua dimensi iaitu fizikal merujuk kecenderungan kepada haiwan dan  kerohaniaan merujuk kepada hakikat diri yang sebenar yang membawa kepada mengenal tuhan, al Ghazali (1982).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ustaz azhar idrus-api dunia