PROFESIONALISME GURU
PENGENALAN
Dunia kerjaya semakin kompetitif
bukan sekadar mencukupkan keperluan hidup bahkan menjadi cabaran yang hebat
dalam kehidupan seseorang. Kerjaya sebagai tenaga pengajar di Politeknik memerlukan
komitmen sangat tinggi lebih-lebih lagi sebagai pensyarah Pendidikan Islam.
Matlamat Politeknik ketika ini adalah untuk
menjadi pusat pendidikan bertaraf dunia dan bakal bertukar status Politeknik
universiti pada 2015 nanti dengan dasar transformasi
ke seluruh Politeknik.
Pendidikan merupakan satu bentuk interaksi manusia menurut Hasan Lenggulung
(1987). Ia adalah suatu tindakan sosial
yang memungkinkan berlakunya satu jaringan hubungan kemanusiaan,
jaringan-jaringan ini bersama dengan hubungan dalam peranan-peranan individu di
dalamnya yang menbentuk watak pendidikan sesebuah masyarakat. Pendidikan bukan sekadar menghabiskan sukatan
pelajaran sahaja, malah ia lebih dari
itu dan bertujuan untuk mendidik anak bangsa, membentuk peribadi, rohani, emosi,
intelektual dan jasmani.Tanggungjawab mendidik bukan sahaja terletak di bahu pensyarah
semata-mata, malah semua pihak perlulah
memainkan peranan dan memberi komitmen dalam menggembleng tenaga membentuk anak-anak bangsa menjadi manusia yang berguna
kepada agama, bangsa dan negara serta melahirkan generasi masa
depan yang cemerlang.
Memang tidak dapat dinafikan
tanggungjawab dan peranan pendidik kini lebih mencabar apatah lagi dengan ledakan
perkembangan dunia tanpa sempadan atau globalisasi yang menuntut para guru dan
pendidik untuk lebih berusaha gigih bagi menghasilkan anak didik yang
benar-benar berilmu, berakhlak mulia, mampu berdikari, mempunyai jati diri dan
mampu bersaing pada peringkat nasional mahupun global.
Matlamat utama
Pendidikan Islam adalah untuk memberikan kemahiran pengetahuan dan membangunkan
insan yang bertakwa kepada Allah SWT. Untuk merealisasikan matlamat tersebut ia
perlu kepada modal insan yang bergelar pendidik. Tugas mengajar dan mendidik
merupakan tugas yang amat penting dan mulia
kerana ia merupakan kesinambungan dakwah Nabi SAW.
Profesionalisme yang tinggi perlu ditonjolkan dalam diri
setiap Pensyarah Pendidikan Islam Politeknik Merlimau (PPIPMM) untuk
memperlihatkan kepada pelajar dan warga Politeknik bahawa PPIPMM merupakan pensyarah
yang profesional dalam semua
bidang serta mempunyai integriti dan
sahsiah yang tinggi dalam mendidik pelajar. Keupayaan menguasai ilmu dalam pengajaran
dan pembelajaran (P&P) terkini juga merupakan bukti bahawa pensyarah Pendidikan
Islam kini bersifat profesional. Hal ini kerana, PPIPMM bukan sahaja pensyarah yang mengajar Pendidikan
Islam tetapi juga merupakan contoh dan ikutan untuk menjadi insan yang mulia
dan bertaqwa disamping mempunyai ciri-ciri kepimpinan keagamaan yang tinggi.
Terdapat banyak laporan di stakeholder
melibatkan masalah guru seperti penderaan, ponteng kerja, rasuah, tidak
berintegriti, masalah dadah dan sebagainya. Di antara contoh-contoh salahlaku yang
melibatkan guru ialah pada 15 Disember 2005, seorang guru tuisyen,
Patricia Barbara Shanta, 54 tahun telah ditahan kerana mendera
pelajar dan menyebabkan kecederaan fizikal ke atas pelajar tahun
tiga. Sementara itu, seorang guru didakwa kerana telah menendang pinggang
seorang pelajar tahun enam sebanyak dua kali. Kejadian ini berlaku pada 2 April 2007 di salah sebuah sekolah di Sik,
Kedah. Sementara di Alor Setar pula, seorang
guru perempuan didakwa memukul seorang murid tahun tiga di sebuah sekolah
rendah dengan menggunakan pembersih habuk plastik bertangkai besi kerana murid
tersebut tidak membersihkan kelas pada waktu rehat seperti yang ditetapkan
dalam jadual tugasan harian. Semua kes-kes tersebut sebenarnya berkait rapat dengan sahsiah dan tahap profesionalisme guru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan